Bardzo marny tutorial

Tutorial ten powstał w roku 2009. Jednak dalej większość z opisanych w nim metod jest aktualna i niekiedy z nich korzystam. Teraz go przepisałam i wrzucam w formie obrazkowo-tekstowej. I tak jak pisałam przy jego pierwszym uploadzie – jego ideą nie było zaprezentowanie wykonania zapierającego dech w piersiach obrazka, tylko opisanie kilku wygodnych metod, ułatwiających tworzenie. Jeżeli jakakolwiek rzecz w nim opisana się komuś przyda – będę przeszczęśliwa. Wykonywane w Adobe Photoshop.

Poniżej ściąga narzędzi.

ściąga

Krok Pierwszy

1

1a#1 Pierwszym krokiem, aby cokolwiek zacząć jest oczywiście szkic. Można go zrobić dwojako – na papierze (to dla posiadaczy skanerów, aparatów itp.) lub bezpośrednio na komputerze (dla posiadaczy tabletów graficznych jest to łatwiejsze niż dla właścicieli szczurków). Szkic musi być dość jasny, ale równocześnie wyraźny.
I nie jest ważne, czy szkic jest na przezroczystej warstwie, czy na kolorowej. W końcu i tak zostanie wywalony.

Krok Drugi

2#2 Szkic skończony? No to go odwróć! Edycja – Przekształć – Obróć poziomoPo co? Dzięki tej sztuczce możliwe jest dostrzeżenie błędów, które na początku były niedostrzegalne, np. źle ustawione oczy itp. Dla tych, co robią szkice na kartce proponuję odbijać go w lustrze. Ja osobiście błędów w tym szkicu nie zauważyłam – jedynie pasek na ogonie poprawiłam. Po skończeniu odwracamy szkic ponownie na pierwotną pozycję.

Krok Trzeci

3
3a
#3 Po odwróceniu czas na robienie konturów. Tworzymy nową, przezroczystą warstwę, którą nazywany np. lineart. Teraz przy użyciu podstawowych pędzli rysujemy kontur. Nie często to robię, ale tutaj kontury narysowałam przy pomocy tabletu. Częściej i chętniej używam narzędzia PióraUważam również, że kontury wyglądają ładniej i delikatniej, jeżeli przytnie im się końcówki. Dlatego nie bój się zaostrzać konturu na jego końcu.

Krok Czwarty

4RADA CIOCI AMI: Jeżeli postać na rysunku ma białe elementy,
dobrze jest zmienić kolor tła z białego na jakiś inny.


4a#4
Teraz należy rysunek wypełnić głównymi kolorami. Do dokumentu kopiujemy obrazek, z którego przy użyciu Kroplomierza, będziemy pobierać kolory. Do każdego elementu na obrazku tworzymy nową warstwę, odpowiednio ją nazywając. Przy wypełnianiu kolorem korzystam z dwóch sposobów. Pierwszy to odręczne wypełnianie – zasuwam kursorem wte i we wte tak długo, aż dany element pokryje się kolorem. Tutaj próbowałam to zrobić tak, bym nie musiała potem gumować tego, co wyszło poza kontury.

Krok Piąty

5

#5 Drugi sposób jest dobry, jeżeli trzeba wypełnić większy obszar. Narzędziem Różdżki zaznaczamy to, co chcemy wypełnić – w tym przypadku pasek i kolce na ogonie Wiewióra (trzeba zwrócić uwagę, w jaki sposób na górnym pasku, w miejscu, gdzie wpisuje się wartość tolerancji, jest oznaczone zaznaczanie – czy na aktywnej warstwie, czy na wszystkich). Następnie idziemy do Zaznacz – Zmień – Rozszerzanie i wpisujemy wartość „rozszerzenia”, tak, aby zaznaczenie znalazło się pod konturami. Ja wybrałam wartość dwóch pikseli. Następnie, prawym przyciskiem myszy wybieramy Wypełnij. To, co nam się nie wypełniło kolorem, poprawiamy pędzelkiem. Kolory podstawowe nałożone, więc możemy wywalić obrazek pomocniczy.

Krok Szósty

6

6a#6 Teraz swoich pięciu minut doczekało się cieniowanie. Moja metoda:
Najpierw nad warstwą, którą chcemy wycieniować, tworzymy nową, przezroczystą. Mając zaznaczoną nowo utworzoną warstwę, wciskamy kombinację Crtl + G (w nowszych wersjach szopa: prawy przycisk myszy – Utwórz maskę przycinającą). Teraz to co narysujesz na tej warstwie będzie widoczne tylko w obrębie warstwy poniżej. Do zrobienia kilkutonowego cieniowania, możemy zablokować przezroczystość na warstwie z cieniem i dodawać kolejne tony kolorów. Operacje powtarzamy na każdej warstwie z osobna.

Krok Siódmy

7#7 Cieniowanie oczu. Nad warstwą z konturami stwórzmy nową, przezroczystą warstwę. Poniżej sposób, w jaki zostały pocieniowane oczy Wiewióra.
A) Zwykłym pędzlem zaznaczyłam tęczówkę oka. Trzeba pamiętać o wyodrębnieniu źrenicy
B) Teraz narzędziem Ściemniania (Tryb: Światła) przyciemniłam krawędzie tęczówki tak, aby się delikatnie wtapiały w czerń.
C) Narzędziem Rozjaśniania (Tryb: Światła) wykonałam rozjaśnienia. Nie powinny być zbyt szerokie.
D) Zwykłym pędzlem o białej barwie zaznaczyłam drobne światła na oku
E) Na koniec dodałam większe światła, które wskazują na to, w którą stronę skierowane są oczy.

7aRADA CIOCI AMI: W zależności od tego, jak rozmieścisz główne światła na oczach,
będą one skierowane w zupełnie innych kierunkach.

 

Krok Ósmy

8#8 Jeżeli macie ochotę, można zrobić kolorowy kontur. Blokujemy przezroczystość warstwy z konturem i pędzlem kolorujemy. Pamiętajcie, aby dany kolor konturu był ciemniejszy o kilka tonów od najciemniejszego koloru w cieniach. Nie radzę też kolorowania konturów na jeden kolor. Jeżeli np. rysunek składa się z podobnej ilości barw ciepłych i zimnych, a kontur jest przykładowo niebieski, to przy żółtych elementach nie wygląda on ładnie. Jeżeli wybrane kolory konturu okażą się za jasne, to wciskamy Ctrl+U i je ściemniamy.

Teraz można połączyć wszystkie warstwy, które tworzą postać, dlatego kasujemy szkic (o ile nie został wyrzucony wcześniej) i chowamy warstwę z tłem. Idąc do Warstwa – Złącz widoczne robimy porządek w okienku z warstwami. Ostatnim elementem jest tło. Poniższe punktu pokażą, jak zrobić tło „bąbelkowe”.

 

Krok Dziewiąty

9RADA CIOCI AMI: Jeżeli w tym momencie zrobisz plamę o złożonym kształcie,
końcowe tło będzie wyglądało ciekawiej.

#9 Schowajmy warstwę z postacią. Nie będzie nam potrzebna. Tło, które było fioletowe przemalujmy na biało. Na tej samej warstwie zaznaczamy elipsę narzędziem Zaznaczenia. Jeżeli będzie gotowe, wypełnijmy je czarnym kolorem (prawy przycisk myszy  – Wypełnij).

Krok Dziesiąty

10#10 Następnym krokiem będzie pójście do Filtr – Pikslowanie – Rastrowanie koloru. Wartości jakie tam trzeba wpisać są obojętne. Nas interesuje okienko Maks. Kąt. Tam wpisałam wartość 40. Im większy obraz, tym większa wartość jest potrzebna. Powinno wyjść coś w stylu jak u góry.

10a

10bNastępne jest wejście w zakładkę Kanały. Klikamy na zaznaczenie kanału, a potem idziemy do Zaznacz – Odwrotność, albo wciskamy kombinację klawiszy Shift + Crtl + i. Wracamy do zakładki z warstwami i tworzymy nową, przezroczystą warstwę. Nie kasując zaznaczenia, wypełniamy nowo utworzoną warstwę gradientami, pędzlami, albo różniastymi efektami. To co ja zrobiłam można zobaczyć powyżej. Jeżeli wszystko jest gotowe, możemy usunąć zaznaczenie i skasować najniższą warstwę z czarną plamą.10c

 

Krok Jedenasty

11#11 Ostatni etap, jaki możemy wykonać to dodanie obrysów, faz zewnętrznych, znaków wodnych i tym podobnych. Wypełnijmy białe tło jakimś kolorem. Kliknijmy dwa razy na miniaturę warstwy z naszym bąbelkowym tłem. Pojawi się okienko z efektami. Teraz można dodać fazę zewnętrzną (polecam to, niżeli obrys, ponieważ przy fazie można ustawić miękkość krawędzi) oraz cień lub inne efekty. Przy bąbelkowym tle szczerze polecam użycie fazy, gdyż bąbelki będą bardziej widoczne.
Na koniec pracę zapisujemy. Dla obrazków z tłem polecam rozszerzenie .jpg. Jeżeli chcesz wrzucić wersję z przezroczystym tłem, wybierz .png.

Bardzo_Marny_Tutorial Paciak

Dodaj komentarz